Een blanke met een cola

In Grahamstown is momenteel niks te beleven. Alles staat in het teken van de tentamens. Dat is hier de happening van het jaar. Een andere happening is het Arts Festival in juli, dat volgens de verhalen de hele stad op zijn kop gaat zetten. Ik ben benieuwd, maar tot nu toe ben ik vooral verveeld.

In de townships hebben de mensen geen last van tentamens dus daar is gewoon volop actie. Vrijdagavond besloten we daarom met een groep student het uitgaansleven in de township te testen. De plaatselijke 'shebeen' met de naam Welkom klonk wel uitnodigend.

Dat hadden we goed ingeschat. Nog geen halve minuut binnen en ik werd al om de hals gevlogen. De dame in kwestie gaf me een slijmerige kus op mijn wang in de hoop dat ik dat een goede reden zou vinden om haar op een biertje te trakteren... Liever gezegd, een 'bier'. De literflessen zijn het enige verkrijgbare formaat en de vaste gasten hebben daar absoluut geen problemen mee.

Of het kwam vanwege het feit dat ik een blikje cola in mijn hand had, ofvanwege het feit datik blank was weet ik niet. Ik werd in ieder geval behoorlijk aangestaard. Maar ondankshet feitdat wijmeiden onder begeleiding naar de wc moesten heb ik me totaal niet onveilig gevoeld. Sterker nog, ik voelde me er wel thuis. De shebeen zat namelijk volop in de verbouwing. De muren stonden er maar het hout bedoeld voor het dak lag nog op de grond. De dampen van de braai (geen fees zonder vlees) konden dus mooi opstijgen.

Aan het eind van de avond met een lijvige negerin aan mijn arm weer naar huis gewandeld. Ik denk dat ze na een paar 'literflessen' haar kwaliteiten als gospelzangeres lichtelijk overschatte. Het klonk in iedergeval anders dan het gemiddelde gospelkoor.

Ondanks datik alweer bijna een half jaar in Zuid-Afrika zit,doe ik nog steeds veel nieuwe indrukken op!

Vrijdag twee tentamens waar ikme nu al op verheug. Daarna nog eventjes pierenwaaien. Er staan een paar dagen 'wild coast' gepland en vervolgens vertrek ikmet Nina en Satu naar het noorden van het land. En dan snel terug naar Kaapstad zodat ik optijd ben voorde laatste reis van mijn Zuid-Afrika avontuur. Op 16 juli vlieg ik naar huis.

Reacties

Reacties

Jos

Heyy

Echt geweldig verhaal. De manier waarop jij het schrijft briljant!

Nog succes met de tentamens en veel plezier in de laatste weken.. en tot snel!

Mieke Wouters

Hoi Milou!

Zet em op met je tentamens! Nog ff genieten daarna en dan kan je weer lekker terug naar Holland. Heb je daar nog geen heimwee naar?
Nog een hele fijne tijd daar in Zuid-Afrika!

xxx Mieke

Rik

Hee miloutje!

Succes met je tentamens!
Veel plezier maken nog he!

x

Marlies

Heej meis!
Wat een leuk berichtje weer :)
Geniet nog even van de laatste paar weekjes!!
Groetjes Marlies

Tante Wil

Hé Milou


Wat heb jij een leuk leventje daar.
Het zal wel wennen zijn als je weer thuis bent
veel succes met je tentames,en geniet er nog maar even van !!!!

Martine

Heeej Milou!
Haha, wat een geweldig verhaal, ik zie het helemaal voor me! Geniet er nog van en tot over een paar weken:) En succes met je tentamens!
Kus martine

Mieke Dekkers

Ha die Milou,

Ik had je wel met die stevige, zingende, swingende tante willen zien hobbelen over de weg.
Trouwens fijn dat we je nog zien, voordat we zelf op vakantie gaan, maar het allerbelangrijkste is toch dat je geweldig veel indrukken opdoet en geniet van de vele niet-alledaagse dingen. Natuurlijk geweldig dat we dit op deze manier mee kunnen/mogen beleven.
Succes met de laatste tentamens. Hier komt voor de kids ook het eind in zicht: nog 5 schooldagen en 5 proefwerkdagen en dan.. vakantie.
Heel veel liefs uit Beneden-Leeuwen.

Paulien

Nou, je tentamens zitten er inmiddels op, ik wens je nog een paar geweldige weken toe en we kijken uit naar 17 juli. Jos jr. maakt dan een lekkere braai voor je klaar!!

wencke

Meis!!!

Ik geniet zo van jou verhalen! ongelofelijk, wat heb je het daar mooi! maar ook wel ff aanpoten gweest met de ttmes nu he. Hoe ist vrijdag gegaan?? Over een paar weekjes sta je weer op nederlandse bodem, dus ga nog even heel hard genieten! Je hebt het zo verdient! Mis je, maar gaan schade straks heeel goed inhalen:D Oh en als ik jou fotos zie wil ik ook weer op pad!!!! Tis toch ook schitterend! maak er nog iets onvergetelijks van! Wij wachten hier thuis weer op je!

Liefs vanuit hier! Enjoy!

greet

Milou, de laatste loodjes en dan weer terug in ons toch ozo gezellige wisselvallige holland. vandaag lekker gefietst met paulien en zoals het in holland hoort, een stevig regenbuitje op ons vel gehad.
Als jij terug komt zijn wij waarschijnlijk al op vakantie dus moet ik je verhalen nog even missen. nog een laatste 2 weken in het warme afrika genieten en dan zie ik je wel weer in holland.[ Ook gezellig hoor]
lief zijn en ehhh niks doen wat ik ook niet gedaan zou hebben.
gauw tot ziens
Greet

Froukje

Hey!!!

Nog steeds volop aan het genieten dus;) Heerlijk!!!! De laatste dagen voor jou gaan ook in dus ik zou zeggen, pluk de dagen:D:D

Je valt met je neus in de boter want hier is het steeds goed weer!!!:D

Heel veel plezier de laatste dagen! Succes met je tentamens en tot snel!!

Kus Froukje

PS: goede reis!!!

Anneke

Salut Milou,

tis heus waar; Puiflijk ziet er nog net zo uit als eerst nu, dus maak je niet druk over naar huis komen ;)

Geniet nog van de laatste weken, tis belangrijk op een goede manier 'afscheid' te nemen van alles en iedereen daar!

Mieke Dekkers

Goedemorgen Milou,

nog even alle geuren en kleuren opsnuiven en genieten van waar je bent.
Tot gauw ziens,

Liefs Fred en Mieke.

Lotte

Hoi Milou,

Jemig zeg, het zit er alweer op voor je. Ik herinner me nog januari, dat we elkaar tegenkwamen op het postkantoor enkele dagen voor je zou gaan. En nu vlieg je alweer bijna terug.

Ik sluit me aan bij de vorige berichten. Geniet van de dagen dat je nog in Afrika bent en neem goed afscheid van alles en iedereen. Een goede reis naar huis!

Groetjes,
Lotte

Anneke

hej....zullen we een ' we are back borrel' houden volgende week dan?

Marlies

Heej Milou,
weet niet of je dit nog leest, maar een hele goede terugreis..Het zit er helaas al weer op..
Tot snel in Nederland!
Groetjes Marlies

Lies

Hoi Milou...Ken je me nog?Jaren geleden heb ik je ouders wel eens geholpen met de eitjes.Laatst was ik weer eens op de koffie.
Een mooie website hoor je maakt daar veel mee hoor.Ik wens je een goede reis en kom gezond weer terug.En wie weet misschien wel eens tot ziens.Groetjes Lies.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!