Multicultureel Montreal

Ik wandel naar buiten met een zonnebril op mijn neus. En slapen doe ik onder 'n lakentje. Dat ik ondertussen ook een muts op mijn hoofd heb en de kachel hier altijd op ‘kokend heet' staat, zijn de details. Toch valt het met de kou hier in Montreal reuze mee. Maar ik ben dan ook wel méér dan voorbereid: ik draag zoveel lagen dat ik niet langer op één busstoeltje pas.

Met die bus ga ik voorlopig iedere ochtend naar de taalschool. Want wat mijn frans betreft laat vooral de uitspraak nog te wensen over. Op mijn verzoek om een ‘ticket pour ligne vert' werd vol verbazing gereageerd: ‘Un ticket pour l'universe?' Het schijnt te kunnen tegenwoordig. Maar Montreal vind ik wel ver genoeg. En bovendien een geschikte locatie voor onderzoek naar multiculturalisme.

Canada, een land waar het multiculturalisme wordt gevierd. Concreet betekent dat: een jelabba met snowboots, een chinees jurkje met wollen wanten, en joodse pijpenkrullen die worden geplet onder drie mutsen. Met klompen en een skibroek was ik een leuke aanvulling geweest maar ik ben blij dat ik toch een paar stevige laarzen heb meegenomen. Veel sneeuw en dus veel ‘slemp', maar daar bagger ik mooi doorheen.

Mijn Haitiaanse gastfamilie (moeder, zoon en drie dagen in de week krijsende kleindochter) heeft me gastvrij ontvangen. De eerste weken heb ik ziek op bed gelegen, maar gelukkig krijg ik hier dagelijks een bordje eten voorgeschoteld. Heel fijn. Al word ik er toch wel wat zenuwachtig van, als ik tijdens het eten onafgebroken wordt aangestaard (ik heb het vermoeden dat ze precies weten hoeveel keer ik op ieder hapje kauw). Sinds ik heb verteld wat in Nederland als ontbijt gegeten wordt (brood met kaas), krijg ik dat iedere ochtend op mijn bord. Niet dat ik thuis brood met kaas eet als ontbijt.. Maarja, eenmaal in het buitenland wordt de eigen ‘cultuur' (de boterham met kaas dus) heilig.

En die eigen ‘cultuur' moet je als immigrant vooral behouden, zo is het Canadese beleid. Tegelijkertijd is een beetje integratie toch ook wel gewenst. Een onmogelijke spagaat of juist een perfect ballet? Ik probeer er in de komende maanden achter te komen door een onderzoek naar de Haitiaanse gemeenschap in Montreal!

Reacties

Reacties

Eric Wijnacker

Ha Milou, geweldig om wat van jou te horen. En het leest natuurlijk weer als een trein. Groeten van je collegae uit Tiel.

Paulien

Blij dat ik weer een blog van je kan lezen, betekent dat je weer wat energie hebt en de griep te boven bent tenzij je door het 'grieperige' kleinkind opnieuw wordt gevloerd!Geniet van alle nieuwe ontmoetingen in Montreal en succes met je onderzoek!

Henny Driessen

Geweldig Milou, alweer beleven, ervaren en verdiepen door daadwerkelijk met een andere cultuur te leven. Ben weer benieuwd naar al je verhalen.

Kus, Henny

fred eggink

Wat een prachtig (Mont)realistisch verhaal. Pas op voor de Canadese griep en bonne sante (streepje lukt niet) en bon succès!

Mari Janssen

Hoi

Mari Janssen

Nou ik ben beetjes Lam van de karnaval in Den Bosch
heb iets naar jou gestuurd maar dat ging nioet goed.
Dus trusten en tot later Miloe
hoije

Mia van Wijk

Hee Milou,
ik heb van Plientje de Bloglink toegestuurd gekregen,
wat een leuke warme verhalen die je schrijft!
Dit is wel héél bijzonder!
Geniet ervan en veel liefs van ons hier uit Beuningen
XXXXXXX

Tante Diny

Ja nu weer in canada geweldig, ben blij dat je weer beter bent,want dat is niets hé op een ander ziek zijn!!
Veel plezier, en ik ga weer genieten van jou verhalen!!!
Lieve groetjes uit beuningen

Dekkertjes uit Lauwe

Hoi Milou, fijn dat je de griep de baas bent. Je schrijft weer op een prachtige manier over je eerste kennismaking met Montreal. Je dompelt jezelf onder in andere culturen. Een mooie manier van onderzoeken lijkt ons. Succes ermee en we kijken uit naar je volgende verhalen.
Veel liefs van Fred, Mieke, Rik en Hilde.

Greet

Tja ik kan wel iets schrijven in de trant van....kun je niet beter thuis blijven, maar ja thuis krijg je ook de griep...dusse beter grieperig in Canada dan blozend thuis achter de geraniums!!! en dat blijft zo hoor!!
Ik geniet met je mee en verschoon ondertussen vrolijk het bed van de 10 puppies waarvan er dadelijk verschillende gaan intergreren in de Belgische en oosterijkse cultuur...maar om ze nu al friet te voeren !!!zullen we maar niet doen.
Veel genieten en tot schrijfs maar weer.

Greet en Theo

Helma Jacobs

Hoi Milou,

Wat fantastisch, leuk om te lezen. Ben jaloers op je. Maar ja, over een paar weken zit ik een maand in Down Under. Is dus ook een leuk vooruitzicht. Geniet van Montreal, en misschien doe je daar ideeen op voor een leuke carnavalsoutfit voor 2013. Ik blijf het lezen.... Liefs uit het druilerige Ewijk!

Kelly (van de redactie in Tiel)

Hee Milou!

Wat leuk dat je zo af en toe eens wat laat horen, en het klinkt in ieder geval heel bijzonder allemaal. Wat zonde dat je zo ziek bent geweest, hopelijk ben je nu met die lading anti-biotica gewapend tegen het koude weer. We horen het wel weer hier hoe het met je is: voor nu veel succes en ook heeeel veel plezier!

Groetjes,
Kelly

Tante Wil.

Hoi Milou,
Het is weer een spannend verhaal, jammer dat je weer ziek bent geworden,
Ik ga je zeker weer volgen!! Geniet er van,voor je het weet is het weer voorbij
Liefs Tante Wil,

Doret

Hee Milou,
wat leuk dat we op de hoogte worden gehouden van jouw belevenissen. Ik hoorde van Oma ( tijdens het bridgen) dat je goed verzorgd werd door de moeder des huizes toen je ziek was. Heel veel plezier daar en geniet er van.
Groetjes van Gerard en Doret

Lies

Hallo Milou...van je moeder kreeg ik je webadres,leuk weer eens je verslagen te lezen.Deze keer helemaal uit Canada,heel interessant hoor.En ik hoop dat je weer helemaal opgeknapt bent van de griep.

Groetjes Lies.

Carlijn

Hej Milou, leuke verhalen! Nu je weer beter bent en hebt beloofd een update op je website te zetten kan ik niet wachten. Wanneer komt die?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!