Onvoorstelbaar, ongelooflijk, ongewoon

Het is onvoorstelbaar. Ik zit hier in Zuid-Afrika in een oude gevangeniscel. En het voelt 'gewoon'.

Het is gewoon dat ikals ontbijt een verse en zeer sappige ananas eet. (Overal verkrijgbaar voor 25ct per stuk.) Het is gewoon dat ik iedere ochtend, tussen half zeven en half acht, zes keer wakker wordt van de (zeer irritante) wekker van de buurman die de snooze-functie heeft ontdekt. Het is gewoon dat ik mij behoefte doe op een wc waar 'voor tien jaar aan zeik' langs ligt (Paulien's woorden). Het is gewoon dat ik bezoek krijg van vleermuizen en het is gewoon dat ik dagelijks de duivenkak van mijn bed moet verwijderen. Het is gewoon dat ik in de weekenden langs de indische oceaan struin. Het is gewoon dat ik de weg weet in een Zuid-Afrikaans stadje genaamd Grahamstown. Het is gewoon dat ik word aangesproken met 'sisi'. En het is gewoon dat (tot op heden) de zon bijna elke dag schijnt.

Je vraagt je af, hoe kunnen deze dingen in hemelsnaam gewoon worden?! En toch gebeurt het. Ik moet mezelf eventjes wakkerschudden: Halloooo! Dit is niet gewoon!

Dit weekend heb ik toch iets meegemaakt waarvan ik besefte dat het 'ongewoon' was! Samen met Nina en nog een andere studiegenote was ik opweg naar Hogsback; een klein plaatsje met een enorm sprookjesbos, hier heeft Tolkien zijn inspiratie opgedaan voor Lord of theRings.Tijdens de busrit raakte ik aan de praatmet een Afrikaan van middelbare leeftijd. Ik vertelde dat ons, na deze busrit, nog een hele tocht per mini-bus-taxi te wachten stond. (Geen vaste rijschema's, gewoon roepen waar je heen moet, in de hoop dat er een busje zin heeft om die kant op te rijden.)

Deze mededeling maakte de man nogal ongerust. Om bij de mini-bussen te komen stond ons, na aankomst in King Williamstown,een behoorlijke wandeling te wachtendoor de Afrikaanse versie van de Nederlandse 'probleemwijken'. Probleem probleem. Maar na wat telefoontjes had hij het geregeld: zijn broer zou ons erheen brengen! (Dat we niet met een kidnapper van doen hadden was duidelijk, soms is het handigals je Afrikaans kunt verstaan.) Wouw!

Eenmaal bij het 'mini-bus-station' aangekomenbesloot 'de broer' echter ons niet uit de auto te laten. (Ook dit station was gelegen op een plaats die je als probleemwijk zou kunnen bestempelen.) Onder het mom van: 'Ik wil morgen niet in de krant lezen dat er drie meisjes zijn vermoord in King Williamstown' bracht de man ons helemaal naar de plaats van bestemming. En dat is niet zoals in Nederland, hoogstens een kwartiertje rijden, maar 'gewoon' meer dan honderd kilometer! Wouw, wouw!

Toen hij ons daar wel uit zijn 'bakkie' liet,bleek ook nog dat hij er absoluut niks voor wilde hebben. 'Ik ben blij dat ik jullie heb kunnen helpen.' Wouw, wouw, wouw!

Toch ongelooflijk dat er zulke mensen bestaan!

Reacties

Reacties

Martine

Wauw! Wat een ontzettende lieve mensen!
Het sprookjesbos was de moeite zeker wel waard?
Moeilijk voor te stellen hoe zo'n ontbijt gewoon kan worden! ;) Mjumms! Geniet ervan!
Kus!

Jos

Haha sprookjes bos met sprookjes afrikanen dus

wij hebben btw ook een annas gehaald toen we thuis kwamen (nog in trance van de smaak daar)
hij was Hard, Groen en 2,50 ^^

Froukje

Hey!!!!

Wat kun je toch weer heerijk schrijven!!! Jij word een prof in de journalistiek;) Het blijft leuk om te lezen en de manier waarop je schrijft is steeds weer een verrassing!!!

Goed om te horen dat het een beetje gewoon wordt. Houd wel in dat je er jezelf wel thuis voelt!!! Hopelijk blijf je wel genieten en onthouden dat het een geweldige ervaring is haha. Is jou volgens mij wel toevertrouwd;)

Milou ik wens jou wederom heel veel plezier!!!!

Tot schrijfs!!!

Kus Froukje en de familie die steeds het verhaal voorgelezen krijgt haha.

Els

Hey Milou! Oh dat klinkt weer heerlijk! Dat er zulke lieve mensen bestaan! Kom je in Nederland volgensmij amper nog tegen hoor!

Maar geniet er toch maar heeeel erg van, en ben er maar bewust van dat ik hier in Enschede 'gewoon' mn boterham met kaas eet, 'gewoon' op de fiets naar school ga en 'gewoon' naar een hele harde stortbui aan het kijken ben vanuit mijn kamer...
Je zult ook dáár helaas snel genoeg weer aan gewend zijn als je weer terug bent!

Geniet er van!
x Els

inge

wat ik me eigenlijk afvraag; hoe ben je dan weer terug gekomen, wel met zo'n busje?

xx

wencke

Wat een kippevel verhaal Mil! Dat dingen zo gewoon worden he! maar sommige dingen blijven! bijzonder. Wat een lieve man. En een mooi idee dat onbekende mensen zo begaan met je kunnen zijn! Ik hoop dat alles goed gaat daar! maar dat zal wel anders had er wel iets van gestaan;) Een heeele dikke smakkerd vanuit hier!!
kus

Paulien

Milou, we zijn nu al bijna 3 weken thuis maar ik droom maar steeds weer over Zuid-Afrika, ik wil eigenlijk terug! Wat dacht je ervan als we er samen de maand juli door zouden brengen???

Paulien

Volgens mij lag er voor 100 jaar langs!!!!

Anneke

Heerlijk is dat, als je speciale dingen, anders dan thuis, als 'gewoon' gaat ervaren! Het feit dat je dat doet maakt ze dan toch al minder 'gewoon' . hihi, ohoh, misschien blijf je daar nog even langer zelfs, gezien de reactie van je moeder, helemaal cool!

Tante Wil

Wat hebben jullie genoten daar,
En blijf dat vooral doen, voor je het weet is het voorbij.
En zo zie je maar wat hier heel gewoon is, is daar heel bizonder,of net anders om.
Geniet er nog van.

Liefs

Lotte

Hoi Milou,

Wat bijzonder zeg, wat lief dat deze mensen jullie zo goed geholpen hebben. Dat zijn ervaringen die je nooit meer vergeet! Geniet er nog met volle teugen van. En wellicht nog een keer bezoek van het thuisfront? ;)

Groetjes,
Lotte (Puiflijk)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!