Blik, beton en fastfood

De Egyptische keuken is niet echt om over naar huis te schrijven: fatir (soort pannekoek), falafel (gefrituurde kikkererwt), fool (bruine bonen puree op brood), maar bovenal fastfood! Een gefrituurde hap als ontbijt is geen uitzondering. En bij gebrek aan bruine boterhammen met kaas bestaat de lunch regelmatig uit chips en koekjes. En groenten heb ik bij het diner nog nooit gezien.

Het eten weerspiegelt Cairo, een stad van blik en beton waarin het groen ver te zoeken is. Ook wat er via de luchtwegen binnenkomt is dus niet het meest frisse dat bestaat. Of het door vitaminegebrek komt weet ik niet, maar ik geloof zelfs dat er zwarte rook uit mijn neusgaten kringelt.

Dit voornamelijk met dank aan het verkeer. Tussen alle grijze flatgebouwen slingert een eindeloze stoet blik. Werkelijk iedereen in Cairo (twintig miljoen mensen) heeft een eigen auto of op z'n minst een scooter. Voor mij wacht er gelukkig een taxi.

Dagelijks een avontuur. Een snelheidslimiet bestaat niet en waar mogelijk wordt geprobeerd op z'n minst 160 km/u te halen. Maar meestal staat het verkeer tussen al dat beton muurvast. Zelfs middernacht staan er lange files. Mocht dit niet het geval zijn, dan probeert de taxichauffeur de rit op een andere manier memorabel te maken.

Plaspauze? Parkeren op de snelweg. Afslag gemist? In de achteruit en terug over de snelweg. En voor óf achteruit, er wordt geslingerd. Want als de strepen op de weg al zichtbaar zijn, ziet een taxichauffeur ze alsnog niet, verblindt door de rook van zijn eigen sigaret. Spookrijden op de snelweg is voor de gemiddelde coureur uit Cairo geen uitdaging. Want als zelfs fietsers dit doen, moet een roestige bolide toch ook tegen het langsrazende verkeer in te sturen zijn.

Aan het eind van de rit eist meneer chauffeur doodleuk dat je de driedubbele ritprijs betaalt. Niet zeuren. Voor een ritje in de achtbaan betaal je dit tenslotte ook.

Tante Diny

Als ik het zo hoor, wat is het dan toch goed in puiflijk,
En Nederland, Maar het is 'n prachtig avontuur!

Mieke

en niet te vergeten met het eten ook een keer een duifje gescoord volgens de foto's. Had die chauffeur zeker met zijn voorruit gevangen? Wordt het uiteindelijk toch nog fastfood.
Milou geniet van alle mooie dingen, we zijn erg benieuwd naar je indrukken en verhalen.
Geweldig dat je dit allemaal onderneemt, we zijn trots op je.
Liefs Fred en Mieke.

Mieke Wouters

Hee Miloutje!!
Leuk al je avonturen weer mee te beleven via je verhalen en foto's. Nog heel veel reisplezier en geniet ervan!
X Mieke

wencke

Geweldige verhalen van jou ook altijd! Maar wel spannend allemaal! Gelukkig ben jij al heel wat gewend;-) en zie je dr de lol van in. Heeelee dikke knuffel!!!!! En geniet! Wanneer fladder je naar Tunesië??

Froukje

Hey Milou!

Toch weer lekker naar het buitenland;) Leuk om de verhalen weer te lezen!!!! En de foto's te zien! Jij maakt echt van alles mee in je leventje! Leuk dat je het zo mooi benut:D:D

Ik weet niet of je er nog bent, mocht dat zo zijn, dan wens ik jou heel veel plezier! Ik lees de verhalen wel weer;)

Geniet ervan!

Kus Froukje