Contrasten in Cairo

Links een strakke tennisbaan, rechts een rommelig flatgebouw. Rijke studenten met allemaal een eigen auto en kleuters die door de straten slenteren met pakjes zakdoekjes, in de hoop er eentje te verkopen. Eeuwig lawaai in de stad. Doodse stilte in de piramide. Snikheet buiten, ijskoud binnen. Super sjieke restaurants en rommelige snackbars.

Toch is het niet allemaal black & white. Het echte Cairo ligt ergens tussen deze contrasten.

Op straat, in het mega hectische verkeer, waar auto's drie rijen dik van links naar rechts slingeren terwijl de bestuurders ondertussen bellen, smsen, dansen en hun nagels lakken. Voetgangers steken over op willekeurige plekken (verstand op nul en de weg op wandelen, want als je aan de kant blijft staan, sta je er morgen nog).

In de koshary, de Egyptische variant van stamppot, is hier dagelijkse kost. Pasta, rijst, met kikkererwten , linzen en een tomatenprutje! Smaakt prima, net als de mega-zoetige hapjes als fatir en babosa.

In de ‘Egyptian time' wat betekent dat iemand of drie uur later komt opdagen, of gewoon niet.

Na een week Egypte ernstig toe aan een verfrissende duik. In boerka of bikini, maar toch liever dat laatste. In een chique hotel een zwembad gevonden waar bikini's zijn toegestaan. Terwijl ik aan de rand van het zwembad lig te verbranden, strijden de top 40 muziek van het hotel en de oproep tot gebed uit de naastgelegen moskee om luisteraars.

Zwembad is echter geen dagelijkse aangelegenheid (om in bikini rond te paraderen moet je flink betalen) dus zitten we verder naast de airco. Het is tropisch warm, dus liters water. Maar niet in korte broek de straat op! Zelfs met broek en lange mouwen word je al nageroepen op straat: 'Welcome to Egypt!'

Reacties

Reacties

Evelyne

Mooi verhaal miou.
Ik wist niet dat je in Egypte was geweest.
Gr Evelyne

Paulien

Milou, leuk je eerste 'reismee' verhaal te lezen! Ik hoop dat er nog veel volgen, geeft goed de sfeer weer die je daar opsnuift. Ben helemaal fan van je reisverhalen!!

De Dekkertjes

Hee Milou,
Oeps, voor we er erg in hadden zat je al in het midden oosten. Je wordt nog een echte globetrotter. Wij vinden het fantatisch om je verhalen mee te mogen lezen. Geniet van al deze geweldige indrukken en wij kijken uit naar je volgende ervaringen.
Fred, Mieke, Rik en Hilde

Tessa

Ha Milou,

Heel leuk om je reisverhaal te lezen!
Ik kan me de verse ananas die je als ontbijt in Zuid-Afrika vaak nam, nog goed herinneren. De koshary zie ik nu ook al helemaal voor me! :-D
Nog veel plezier de komende tijd!

groetjes, Tes

Evelyne Degen

Hoi milou
Ik wist niet dat je nu in Egipte bent .
Nog veel plezier en ik ben benieuwt naar je volgende verhaal.
Gr Evelyne

Je Broertje

Je moet egt gaan schrijven voor een travel magazine ofzo! super verhaal
#Love your writing style!

lendert

Kutt! geld dat korte broeken verhaal ook voor mannen?:p heb namelijk amper lange broeken bij haha! tot vanavond?

Iepie

Leuk wat te lezen van je:) ff welkome afleiding,
terwijl ik mijn best doe niet jaloers te zijn;) nee hoor, hoop dat je nog veel meer dingen gaat beleven daar!
En die ene foto...die wachten we dan wel af;) (mag van mij ook best vanuit Tunesië hoor(A))

Martine

Superleuk verhaal milou! Ik wacht al op de volgende! :)
Geniet ervan!
xx!

Anneke

hej Milou,

Fijn, een verhaal over hoe het is in Egypte :-)
Is het echt zo 'erg', dat je bedekt over straat moet? Wat is de 'mode' aan het strand dan, vraag ik me af? Cairo is natuurlijk niet aan zee... ga je nog tijd hebben meer te zien van het land? Benieuwd naar wat je er met AISEC gaat doen! Groetjes!

Wencke

Hej Mil!

Leuk verhaal! (wat ben jij toch een schrijftalent:) )
Fijn wat van je te horen! Pfoe maar het lijkt me geen pretje, die lange broek! Ga maar vaak genoeg dat zwembad opzoeken. Geniet er van meid!!

Liefs

Marianne

Hey lieve Milou,

Mooi verhaal! Ik zie het helemaal voor me hoe je helemaal verhit & in broek en lange mouwen over straat gaat.
Geniet ervan, eet smakelijk ;) en zwem lekker!
liefs Marianne

Fam. Gradussen

Hoi Milou,

Wat fijn dat wij ook weer mee mogen genieten van je geschreven belevenissen in Egypte! Het is echter een genot om je verhaal te lezen, zelfs Noorje Sofie en Marijn vinden het leuk en heel `sprekend`wat je allemaal verteld!
Ze zien het al helemaal voor zich wat je daar allemaal ziet en doet.
Veel plezier en een fijne tijd toegewenst! Geniet ervan!
Groetjes van Fam.Gradussen

Kathrine

Zoals vele anderen al zeggen: mooi geschreven! Daar geniet ik elke keer weer van! En natuurlijk over Egypte zelf, wauw lijkt me echt heel bijzonder om zo een poosje in Cairo te wonen!
Toen ik n egypte vrijwilligerswerk deed, zijn we een keer in Alexandrië naar het strand gegaan. Niet het 'openbare' strand want daar zat het hutje mutje vol (en je kon er idd geen bikini's aan) maar een privé-strand van het Hilton hotel! (dat noemen ze dan vrijwilligerswerk doen, maargoed).
Dus dat is misschien nog een idee voor je als je nog een keer naar de middelandse zee afreist! Geniet ervan! xxxxxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!