Dropjes in Haiti

Dat ik in een westers land zit, betekent niet dat ik me niet kan verwonderen:

- Over het pantoffelbeleid: schoenen uit, sloffen aan als je ergens (waar dan ook) naar binnen gaat.

- Over de beleefdheid bij de bushalte (netjes aansluiten, wie het langste heeft gewacht mag als eerste instappen) die als sneeuw voor de zon verdwijnt bij het metrostation (duwen, trekken en ellebogenwerk).

- Over mijn nieuwe huisgenoten (twee kerels en tien katten), die dagelijks samen dineren (kerels aan, katten op tafel).

- Over de temperatuur op21 maart: 26 graden (ben ik in Haiti of in Canada?).

De verschillen met Nederland zitten hem veelal in de details. Toch heb ik hier een heuse ‘choc culturel' ervaren. Die kwam toen ik een paar weken geleden voor het eerst binnenstapte bij ‘Maison Haiti'. Een organisatie die Haitiaanse migranten helpt met de integratie: van formulieren tot franse les. En omdat aan mijn frans nog wel wat kan worden bijgeschaafd, zit ook ik braaf iedere avond in het klaslokaal. Een benauwd vierkant hok, waar de temperatuur tot 35 graden kan oplopen en waar de muren zijn behangen met foto's en schilderijen van Haiti.

Mijn klasgenoten zijn twintig vrouwen van tussen de veertig en zestig jaar. Ze kunnen niet lezen, niet schrijven, en zelfs niet spreken in het frans. Canada, het nieuwe land vol beloftes, is voor hen het nieuwe land vol obstakels. Maar in dat klaslokaal creëeren ze iedere avond eventjes hun eigen Haiti. Daar ben ik degene die niet kan lezen, niet kan schrijven en niet kan praten. Want ookal zitten we hier om frans te leren, liever praten de dames in het creools. Dat creools lijkt misschien op het frans, maar niets is wat het lijkt, en dus kan ik er niks van volgen. En zoals de Canadese samenleving soms bikkelhard is voor hen, zo zijn ook zij niet altijd even begripvolnaarmij: 'Schrijf eens wat op, daar word je misschien intelligent van', bijt de docent me toe als ik glazig voor me uit zit te staren bij het zoveelste gesprek waar ik niks van kan volgen.

In een poging vrienden te maken heb ik de volgende les dropjes uitgedeeld. 'Het is zwart, dus ik vind het lekker', mompelde mijn buurvrouw met een zuur gezicht van het zoute dropje. In het kader van mijn onderzoek zou ik hier het liefst iets doen, werken, helpen, niet langer aan de zijlijn staan. Maarja, wat kun je in een ‘land' waar je de taal niet spreekt... Het toilet schoonmaken: wc-borstels zijn gelukkig overal hetzelfde maar of het mijn onderzoek ten goede komt betwijfel ik.

Het valt niet altijd mee. Maar ondanks dat heb ik het hier absoluut naar mijn zin. En bovendien: misschien ervaar ik in ‘Haiti' wel precies wat de Haitiaanse migranten in Canada ervaren. En dat is uiteindelijk wat ik in kaart probeer te brengen. Sterker nog, misschien zijn ook mijn ervaringen in Canada wel deels te vergelijken met die van de Haitianen. Wat iedere avond, na de franse les in het creools, migreer ik weer van Haiti naar Canada. En wanneer ik in de bus word aangesproken door een echte Quebecois, met bijbehorend accent, kan ik er nog altijd geen woord van volgen.

Reacties

Reacties

Eric Wijnacker

Ha Milou, het vergt nogal wat van jou, als ik dit zo lees. Maar zoals altijd; je blijft de zonnige kant zien (en voelen qua temperatuur) en je leert er ongetwijfeld heel veel van. Veel succes verder.

Jos Sr.

Hoi Milou, dat je je kan verwonderen over het pantoffelbeleid?? Wat de docent betreft, was wel een aardig idee hij wil je toch iets proberen bijbrengen.
Groetjes

Fam. Gradussen

Hoi Milou,

Fijn om je verhalen te lezen, tevens goed voor onze "algemene ontwikkeling"...Zo zie ja maar weer dat intergratie niet zo makkelijk is. Hopelijk loop je geen allergie op met al die katten om je heen!
Wij wensen jou nog veel nieuwe uitdagingen en ervaringen toe tijdens je verblijf in "Haiti", het gaat je goed!
Groetjes van ons allemaal!

wencke

Meisje! Wat een belevenis hè! Haha, geweldig zoals jij overal tegenaan kijkt:) Met zoveel positiviteit kom je heel ver:)! En wie had dat nou gedacht, je zit gewoon midden in de zomertemperaturen! Ik zou zeggen, weg die snowboots en hop die bikini:) Succes met je interessante onderzoek meid! En een heeeele dikke knuffel:)

Jan van Oijen

Hallo Milou, Het is nog een weekje voor je verjaardag, maar ik wil je nu toch al feliciteren met je 25ste verjaardag. Morgen stap ik in de bus naar Les Deux Alpes in Frankrijk, om een week te gaan skiën. Op 5 april zal ik je verjaardag gedenken met een drankje. Normaal neem ik dan Glühwein, maar dat hebben ze in Frankrijk niet, maar ze hebben wel Vin Chaud en dat smaakt precies hetzelfde, vreemd hé! Ik had je ouders nog geadviseerd om naar Montreal te gaan, maar zij vonden het daar te koud, en het was daar dus 26C!! Een fijne verjaardag.

Diny & Toine

Milou je verhalen zijn schitterend,
Maar dit berichtje is voor iets anders bedoeld!!!!!!
Hiep hiep hoera Milou is 25 jaar!!!!
Proficiat mat je verjaardag, en hoop dat je 'n hele leuke dag hebt, wij drinken er hier wel eentje op oké.
Hele lieve groetjes van ons Tante Diny & Toine

Greet & Theo

Milou.....sorry je verjaardag helemaal vergeten ( toch iets geleje!!!) dus nog van harte gefeliciteerd en vele jaren erbij.
Ik lees wel dat je weer vele indrukken op doet en hoorde van Jos sr. dat dit waarschijnlijk niet 't laatste reisje is. Heb je geluk dat je pas 25 bent , heb je nog jaren voor de boeg waarin je kunt reizen.
geniet en studeer ze...
groetjes van ons

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!